TOMASZ JUSZKIEWICZ – urodzony w Słupsku, zamieszkały w Koszalinie. Rocznik 1968. Z wykształcenia prawnik i pedagog. Życie mężczyzny zmienia się po czterdziestce i tak zmieniło się, życie Tomasz Juszkiewicza, który po czterdziestce zaraził się bakcylem fotografii i choruje na nią do dziś. W swoich poszukiwaniach samouk, a następnie uczeń Tomasza Tomaszewskiego. Członek agencji FOTONOVA. Autor pięciu wystaw indywidualnych i uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych. Zdobywca kilkunastu nagród i wyróżnień w konkursach krajowych i międzynarodowych. Specjalizuje się w reportażu humanistycznym i socjologicznym, dokumencie artystycznym oraz fotografii krajobrazu.
Sam mówi o swojej fotografii: „Fotografia to moja pasja. Jest dla mnie sposobem na życie, odskocznią od codzienności i sztampy, jest rodzajem osobistej wypowiedzi oraz wewnętrznej autoterapii. Traktuję fotografię, jako narzędzie do wyrażania swoich myśli, uczuć, poglądów i staram się to w najprostszy sposób przekazać ludziom obcującym z moimi pracami. Staram się pokazać świat jakim go widzę, a nie jakim on jest, bo coś takiego jak prawda obiektywna obrazu nie istnieje. Skupiam się na ludziach i zjawiskach, jako podmiotach moich poszukiwań, a nie przedmiotach wyrazu artystycznego. Staram się zmusić widza nie tylko do patrzenia, ale również do widzenie, myślenia, interpretowania, czy dopowiedzenia tego, co jest poza obrazem, a przede wszystkim zastanowienia i zadumy. Szczęściem człowieka jest drugi człowiek, dlatego ludzie w mojej fotografii są najważniejsi, a ich losy, dobre czy złe, uczą nas jak żyć, jak stawać się lepszym”.
OPIS REALIZACJI PROJEKTU „PÓŁNOC – POŁUDNIE”
Projekt realizowałem w latach 2013 – 2015 w Bieszczadach w okolicy Wetliny i na Pomorzu Środkowym w miejscowości Unieście. Celem projektu było zachowanie dla potomności wspomnień o dwóch ginących zawodach, z dwóch przeciwległych krańców Polski i ujęcie tego w dokumencie artystycznym. Zamysł realizacji projektu powstał w roku 2012 w momencie przygotowań do reportażu o rybakach. Wówczas to wpadłem na pomysł stworzenia dokumentu artystycznego, który w formie dwóch reportaży pokazałby dwa ludzkie ginące światy, dwie mikrospołeczności, z dwóch krańców Polski, które niebawem mogą stać się jedynie historią. W górach już zniknęły definitywnie mielerze, a liczba kutrów np. w Unieściu zmniejszyła się o 80%. Chciałem na zasadzie kontrastów i podobieństw przedstawić dwie historie. Skontrastowane symbole wody i ognia, północy i południa łączą się we wspólnych mianownikach, jakimi są ciężka praca, alienacja, podobne problemy, a przede wszystkich zmierzch zawodu. Konsultantem projektu był Tomasz Tomaszewski, który cennymi radami dopomógł nadać całości ostateczny kształt.

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Południe/między dymem, a rzeczywistością”

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Południe/między dymem, a rzeczywistością”

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Południe/między dymem, a rzeczywistością”

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Północ/wilgotne kalosze”

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Północ/wilgotne kalosze”

fot. Tomasz Juszkiewicz, „Północ/wilgotne kalosze”